تصویر محل اخذ عوارض عباس خان بزرگی قلاوند در ابتدای پل قدیم دزفول

تصویر دوم صحت تصویر اول را تایید می کند چون یک تصویر تمام رخ از پل قدیم دزفول است سر در ورودی و خروجی پل قدیم که در تصویر اول مشاهده می شود در تصویر دوم نیز کاملا قابل رویت است امروز این سر درها وجود ندارد و تخریب شده اند و شکل جدید از پل قدیم دزفول وجود دارد آن موقع قبل دوران رضاشاه پهلوی دوران قاجاریه مقداری از پل قدیم دزفول تخریب شده بود پدرم روایت کرد که موقع که سران میرزاوند و مردم میرزاوند با قاطر و اسب برای امورات به دزفول می رفتند پل قدیم تخریب شده بود و تخته هایی روی پل قدیم قرار داده بودند تا از آن عبور کنند بعدها در دوران رضاشاه پهلوی پل قدیم ترمیم و بازسازی شد.

..............................................................................................

تصویر بالا پل قدیم دزفول در اوایل دوران رضاشاه پهلوی است که محل اخذ عوارض و باجگیری عباس خان بزرگی قلاوند از دزفولی ها بود.

طبق روایت ها

عباس خان بزرگی قلاوند از طریق حمایت هایی که از طرف دولت رضاشاه پهلوی از او شد چون خان طایفه قلاوند بود و قلاوندها را به سلطه و سیطره رعیت خودش درآورده بود تا دورانی که زنده بود تا سال 1310 ه.ش روی پل قدیم دزفول از دزفولی هایی که قصد عبور از پل قدیم دزفول را داشتند پول و مالیات دریافت می کرد به اصطلاح درست یعنی باجگیری آن موقع دوران زورگیری و باجگیری بود و هر که زورش زیاد بود از دیگران باج و خراج می گرفت بعد عباس خان قلاوند روایت نشده که فردی روی پل قدیم دزفول باج و خراج گرفته باشد.

از عباس خان قلاوند نوادگان و فرزندانی به جای نمانده.

آن موقع صالح آباد و لور در زیر سیطره قشون صیفور عموی پدرم که در راس آن صیدجعفر پدربزرگم بود و بارها همین قشه صیفور از لور و صالح آباد باج و خراج می گرفتن.

..................................................................................

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد مهدی بزرگی سه‌شنبه 11 شهریور 1399 ساعت 09:49

این مطالب رو از سر زبون ها و بدون هیچ مدرکی ارائه ندید.دزفولی ها پخمه هم بودند باج هم دادند و ابنکه عباس خان رئیس یک ایل بود نه یک فرد ساده که توسط رضا شاه حمایت میشد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.